• ichilov

מה הקשר בין התמודדות עם שינוי לבין תיאטרון פלייבק?


התמודדות עם שינוי היא אחד האתגרים של חיינו, בכל תחום. איך מסתגלים למציאות חדשה? איך נפרדים מזו הקודמת? איך מוצאים ומחזקים את היתרונות במצב הקיים? ואיך ממנפים אותו בצורה מקסימלית?

ובתוך כל זה- איך מוצאים גם שקט נפשי, וביטחון שנצליח ואולי אפילו מוטב המצב החדש?

הדרך הטובה ביותר להפיק את המירב מתהליך למידה, ולהפנים תהליכים, היא דרך חוויה. חוויה אקטיבית. חוויה בה גם הראש עובד, אבל לא רק- גם הגוף, גם הלב... דרך כלים של תיאטרון פלייבק, דרך הבמה, אנחנו יכולים למקסם את החוויה ואת הלימוד. יש לנו פריווילגיה לבחון - "מה היה קורה אם..?" ויכולת לתרגל מצבים שונים ולמצוא לכל אחד מהם קשת רחבה של התמודדויות.

על הבמה יכולים המשתתפים, יחד עם שחקנים מקצועיים ובהובלת הנחייה מתאימה, לתת מקום לחששות שעולות, לשתף ולמצוא מכנים משותפים עם משתתפים נוספים ובסופו של דבר לתרגל את ההסתגלות שלהם לשינוי דרך יצירת מציאות מדומה על הבמה ומציאת תגובות מגוונות, מתוכם כל אחד יכול לבחור, במציאות עצמה, במה מתאים לו להשתמש בכל רגע נתון.

כך עשינו לאחרונה באולפנא, שעברה שינוי משמעותי בשנים האחרונות בהרכב תלמידותיה, ונדרשה התאמת שיטות הלימוד והגישה לקהל היעד. הצוות החינוכי התקשה להתאים את עצמו למציאות החדשה, ונתלה ביתרונות שבמציאות הקודמת. האוכלוסיה החדשה שהגיעה לשערי האולפנא היו נערות המתמודדות עם מצוקות שונות וקשיים בחייהן האישיים, ובאולפנא צצו בעיות חדשות, שהצוות החינוכי טרם פגש והתקשה להתמודד עימן.

בעזרת מופע פלייבק אפשרנו לצוות להביע את הקשיים ואת התחושות שעולות בעקבות המציאות החדשה. לאחר שהצוות פרק ושיתף בקושי הרגשי איתו הוא התמודד, הוא התפנה לחשוב על דרכי עבודה חדשים מול הנערות. הלמידה נעשתה דרך הבמה, דרך סימולציות, שיקופים תאטרוניים, והצעת פיתרונות יצירתיים על ידי הצוות שגם שוחקו על הבמה על ידי הצוות עצמו!

סכמנו בחיוך, וסיימנו עם תחושה שהשינוי כבר כאן, וכך גם ההתמודדות עימו.


28 views

​©2018-2004 כל הזכויות שמורות

החבר׳ה מאיכילוב | תיאטרון פלייבק | עמותה רשומה