top of page

סימולציות פיקודיות- המצפן הערכי

עודכן: 6 בדצמ׳ 2022

תיאטרון פלייבק וימי סימולציה

״אל תתקרב אליי, אני אומר לך אל תתקרב, לא מעניין אותי מי אתה ומה אתה, לא רואה אותך ממטר, לא אותך לא את הדרגות שלך ולא את המדים שלך. אני לא יורד מהגג הזה עד שאני לא רואה קב"ן, עכשיו אני אומר לך! יה בן זונה אל תתקרב לכאן. תביא לי קבן עכשיו!!!״


במשך שלוש שעות אמיר (שם בדוי) הסתובב כמו חיה פצועה על גג חדר האוכל, קילל, צעק, וזרק אבנים, ברזלים ומכל הבא ליד על החיילים והחיילות שהתקרבו לחדר האוכל. בדקות הראשונות הרגשתי שאני בסרט, לא האמנתי שזה באמת קורה. ״המפקד אל תתקרב, הוא השתגע״. האבן פספסה את הראש שלי בסנטימטרים בודדים ופגעה בעץ שעצר אותה.

אף הכשרה שעברתי לא הכינה אותי לרגע הזה, שבו אצטרך לדעת כיצד להתמודד עם התפוצצות רגשות של זעם, תסכול וזעקה לעזרה באופן קיצוני, מסוכן ואלים כל כך.


שירתתי במגוון רחב מאוד של תפקידים בדרג המבצעי, הטכנולוגי והלוגיסטי. פיקדתי והובלתי מאות רבות של מפקדי משנה וחיילים באינספור סיטואציות שהצריכו נסיון מנהיגותי, פיקודי וניהולי. מצאתי בכל אחד ממקרים אלו, שהתנסות מוקדמת מסייעת ומשפרת באופן משמעותי את היכולת להתמודד עם מצבים באופן אפקטיבי בכדי להביא לתוצאה הרצויה.


בנוסף ובמקביל לשנותיי הרבות בתיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב, שירתתי בצה"ל במסגרות מגוונות וסיימתי שירות בדרגת אלוף משנה. מניסיון רב שנים, כמפקד שהוביל את אנשיו בשדה ובמטה למדתי כי מנהיגות ופיקוד בסביבה משתנה ומורכבת הינה אומנות הדורשת אימון ותרגול, קשב לעצמי ולאחר, מודעות ואמפתיה. השילוב בין עולמות תוכן שונים תוך כדי התנסות ושימוש בסימולציות פיקודיות במהלך השירות, היוו עבורי ועבור פקודיי כלי אפקטיבי לפיתוח המצפן המקצועי, האנושי והערכי.

סימולציות פיקודיות תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב

אז מה על הפרק?

על הדרג הפיקודי בצה"ל מוטלת האחריות להוביל את הפקודים בסיטואציות אנושיות, ארגוניות ומבצעיות מורכבות, לרוב תחת לחץ ואילוצים רבים ולעיתים תחת אש וסיכון חיי אדם. בכולנו קיים ניצוץ - כיחידים וכקבוצה. המפקד, המנהיג והמוביל, בעל המודעות העצמית והסביבתית הגבוהה, בעל יחסי אנוש ויכולת תקשורת רב ערוצית, הינו בגדר אומן שבידו האנרגיה להצית את הניצוץ ולהפוך אותו לאנרגיה מתפרצת.

מהן סימולציות פיקודיות?

סימולציות פיקודיות הן כלי איכותי המאפשר תרגול והכשרה של מפקדים וסגלים להתמודדות עם מצבים מורכבים באווירה בטוחה.

סימולציות פיקודיות מתמקדות באתגרים בתחום הפיקוד, המנהיגות, הניהול והובלת אנשים וצוותים. סוגיות של חינוך לערכים, תקשורת בין אישית, עבודת צוות, התמודדות עם מצבים מורכבים והתנהגויות של כפיפים מכל מגוון האוכלוסיות – חיילי חובה, נגדים, אזרחים עובדי צה"ל וכו', הינן בליבת העשייה הפיקודית.

באותו האופן שבו פלוגה תבצע אימון "יבש" לפני אימון "רטוב", בכדי שיהיה ניתן ללמוד מטעויות ומהצלחות, להפיק לקחים ולהשתפר, כך גם כלי הסימולציה. העבודה שלנו מבוססת על ההנחה של תבנית חשיבה מתפתחת - תפיסה המבוססת על התובנה שכישרון הוא לא נתון קבוע, וכל יכולת ניתן לפתח לדרגת אומנות על ידי התנסות המאפשרת למידה מטעויות, למידה מהצלחות, תרגול ואימון.

רוצים לשמוע עוד פרטים על סימולציות פיקודיות? צרו איתנו קשר כאן


שלושה יתרונות בעבודת סימולציות עם שחקנים

שחקני תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב מיומנים בהקשבה עמוקה, ועבודת אלתור אותנטית ומחויבים לצמיחה של המפקדים שלך. כספק מורשה של משרד הבטחון אנחנו עומדים לרשות פיתוח הדרג הפיקודי בצה"ל.

הנה שלושה יתרונות מרכזיים בתרגול סימולציות פיקודיות-

1- כשאנחנו משחקים - אנחנו פועלים. הפעולה הופכת לחוויית למידה אפקטיבית על ידי תרגול פרטני ומעמיק של מגוון רחב של סיטואציות המותאמות לשגרה הצבאית של היחידה ולאתגרים העומדים בפני המפקד.

2- המפקדים מתנסים בסימולציה לעיני הקבוצה, כך שהלמידה אפקטיבית הן למתרגל והן למתבוננים בסיטואציה, החוויות, הרגשות וההתרחשות חוזרת כמשוב משמעותי לכלל המשתתפים.

3- השחקנים שלנו מיומנים במשחק אותנטי ומחויבים למטרה של למידה וצמיחה מקצועית של המתרגלים. בתום הסימולציה הם משתפים במשוב ממוקד כנה ובונה המסייע ללמידה פרטנית וקבוצתית.

מרתק לראות את ההתפתחות של המפקדים והמפקדות מסימולציה לסימולציה, את היכולת שלהם להשתנות, ללמוד מטעויות ולתקן, להעצים את האמפתיה, את המודעות העצמית ולהגביר את היכולת המנהיגותית. כאשר המצפן המקצועי, האנושי והערכי של המפקד מכוון, היחידים והיחידה מתפתחים, צומחים ומתאימים את עצמם לאתגרי המחר.



אלכס מלייב תיאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב

הכותב- אלכס מלייב-


שחקן ויו״ר ועד מנהל תיאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב

אל״מ במיל



רוצים לשמוע עוד פרטים על סימולציות פיקודיות? צרו איתנו קשר כאן

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page