top of page

5 דגשים לפידבק בסימולציות עם שחקנים

עודכן: 6 ביוני 2023

במהלך השנים פיתחנו מודל ייחודי לעבודה שלנו באמצעות סימולציות בתחומי הבריאות, החינוך הרווחה והמגזר העסקי. המודל מתאים לכל ימי הסימולציות שאנחנו מקיימים כגון- ימי הכנה למנהלים לקראת שיחות משוב עם עובדים, ימי הכנה לעובדים בדגש על חווית שירות של לקוחות, ימי סימולציה למורים לקראת מצבים מורכבים מול תלמידים והורים, ימי סימולציה לאנשי מערכת הבריאות בדגש על תקשורת עם מטופלים ועוד...

למודל שלנו נתנו את השם א"ס מנצח- ראשי תיבות לאקלים, סימולציה, משחק, ניתוח, צוות, חזרה. רוצים לקרוא על זה עוד? לחצו כאן


הפעם נעמיק בחמשת הדגשים בהם השחקנים והשחקניות שלנו יתמקדו במהלך שיחת הפידבק עם תום הסימולציה.

אחד הדברים המשמעותיים בסימולציות עם שחקנים הוא היכולת לקבל משוב מיידי אחרי התרגול.

אחרי כל סימולציה, נפנה לשמוע על החוויה של המתרגל.ת- איך היתה החוויה? מה המתרגל.ת חשב.ה? מה המתרגל.ת הרגיש.ה?, נעבור לשחקנים שהיו איתו ונמשיך למשתתפים שצפו.


מה קורה בשלב הפידבק של השחקנים?


פידבק שחקנים אחרי סימולציות

מה עומד לנגד עיננו כשאנחנו באים לתת משוב אחרי סימולציה?

המטרה שלנו היא תמיד למידה. אנחנו מאמינים בכוח העוצמתי של הסימולציה והפידבק ככלי לפיתוח מקצועי. אנחנו באים לשרת את המתרגל.ת ולקדם את המודעות והמיומנויות שלו.ה. ולכן תמיד נכוון לעבודה ממקום אמפטי, תומך ומעצים שמתבסס על:

* התחלה מהנקודות החזקות ומעבר לנקודות לשיפור.

* הפרדה בין המתרגל.ת לבין העבודה שלו. המשוב מתייחס לעבודה לא לבן אדם! אנחנו נתייחס לפעולות, לטקסט, לבחירות שהתקיימו במהלך הסצינה ולא לתוויות כלליות לאדם עצמו.

* בחירה להיות ספציפיים: נבחר רגע או דוגמא שהתקיימו בסימולציה שנוכל להתבונן עליהם יחד.



 תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב יום סימולציות במגזר העסקי

חמשת הדגשים

חמשת הדגשים הבאים עשויים לעלות לדיון. חשוב להבין כי היכולת לציין תכנים אלו קשורה קשר הדוק ליכולתם של השחקנים שלנו להפעיל את כל החושים, ולהיות בקשב עמוק למה שמתחולל באופן פנימי וחיצוני במהלך הסימולציה.


א. טקסט- מה נאמר במהלך הסימולציה. ציטוטים- אילו משפטים היו בעלי השפעה על התקשורת, ואיך התפרשו מהזוית של הדמות? האם היו מילים או ביטויים שחזרו על עצמם ונשאו משמעות מיוחדת?

לדוגמא:

שאלות- אופן השאלות האם הן היו שאלות פתוחות/סגורות? האם הן הובילו לרצון לשתף ולהיפתח? האם הן בלמו?

מסר סותר- מנהל שמתחיל במחמאה ומיד מבטל אותה עם המילה ״אבל....״.


ב. שפת הגוף- איך ״דיברה״ שפת הגוף במהלך הסימולציה? כמו שרובנו יודעים במקרה שיש אי הלימה בין המסר המילולי למסר הבלתי מילולי- המסר הבלתי מילולי מנצח. המסר הבלתי מילולי הוא עשיר וכולל אלמנטים רבים לדוגמא

* קשר עין- האם נוצר קשר עין? רציף? עקבי? מרפרף? איזו תחושה/מחשבה זה עורר?

* מרחק- איזה מרחק היה בין הדמויות? איך המרחק הבינאנישי תרם לפתרון הסיטואציה המורכבת או הסלים אותה?

*גובה- האם הגובה היה זהה, האם היו הבדלי גובה שהשפיעו על חוויה של סטטוס וכוח? האם היו הבדלי גובה שמעוררים תחושה של תחרות על מקום ושליטה?

* טון דיבור- מה היה טון הדיבור מעבר למילים? מה הטון שידר? האם טון הדיבור היה רלבנטי והולם למסר או סותר את הטקסט?

* מימיקה- איך היו הבעות הפנים? האם חיזקו את הטקסט והמסר שבא לידי ביטוי במילים או החלישו אותו?


ג. פעולות- אילו פעולות בוצעו על ידי המתרגל? פעמים רבות מבוצעות פעולות פיזיות שונות, חלקן אמיתיות כמו הנחת יד על הכתף וחלק דמיוניות כגון להביא ״כוס מים״, להביא ״שמיכה״.

חשוב מזה- האם הפעולות ביטאו אמפטיה, או שהן היו פעולות מכניות שדווקא סייעו למתרגל להתנתק מהחוויה הרגשית שבסצינה?


ד. חוויה פנימית- מה הדמות חשה ברגעים שונים? על מה היא נאבקת? איך זה פגש את התקשורת שהתקיימה בסימולציה? מה הדמות היתה צריכה? אילו תחושות פיזיות/מחשבות/דימויים/רצונות/חששות/תקוות/עוצמות התעוררו בה במהלך המפגש?


ה. עצה יישומית- במידה והשחקן.ית חש שיש לו עצה יישומית לתרום הוא יכול לעשות זאת בסיום המשוב. הכוונה היא לדוגמא של סיפור שחווה/מכיר בו היתה דרך התמודדות שיכולה לתת השראה וכלים, עצה שניתן ליישם לטובת שיפור התקשורת וכו. הרגעים של המשוב בהם המתרגל.ת משתף.ת בחוויה, השחקנים נותנים משוב, המשתתפים מאירים מהזוית שלהם ואיש המקצוע משתף בנסיון שלו לגבי האתגר ששיחקנו בסימולציה, הינם רגעים יקרים של למידה ומתנה.

בסיום יחידת הסימולציה, ובשיתוף עם אנשי המקצוע, אנחנו עורכים סיכום ואוספים את הלמידה הפרקטית והרעיונית שהתרחשה במפגש. הלמידה הזו תכנס לתודעה של אנשי המקצוע באופן מודע ובלתי מודע ותעצים את העבודה והפרקטיקה שלהם בשטח.

יום סימולציות ומעבר לו...

כיון שהשחקנים שלנו מתורגלים בעבודת אלתור עמוקה עם סיפורים, במידה ועולה צורך בוער מהשטח לטפל בנושא אקוטי שלא נכנס כתרחיש בהכנה המוקדמת, המנחה והשחקנים שלנו בשיתוף הקבוצה הלומדת יאלתרו סצינה חדשה על המקום ויתרגלו אותה.


בנוסף, לקוחות שונים מעונינים לשדרג את יום הסימולציה ולשלב בו כלים נוספים שלנו כגון מופע תיאטרון פלייבק בפתיחת/סיכום היום, עבודה של אלתור מתוך מעגלי שיח, הכנת קטעים מראש בדרך של פיתוח תוכן והנגשת חומרים לגבי נושא היום ועוד.... אין גבול ליצירתיות!



תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב | עינת משעל ניצן

על הכותבת

עינת משעל ניצן

מנכ״לית עמותת תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב

מחברת הספר ״במה לכל אדם״



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page