top of page

עמידה מול קהל? בואו נתחיל בקתימ״בה!

עודכן: 6 בדצמ׳ 2022

תיאטרון פלייבק ועמידה מול קהל

בכל אירוע בו אנו נדרשים לעמידה מול קהל- שיחה, הרצאה, שיעור או ישיבת צוות יש יסוד של מיומנויות משחק.

למעשה, 90% מהמסר עובר דרך שפת הגוף הקול והתנועה, כלומר דרך התקשורת הבלתי מילולית, ורק 10% דרך המילים והטקסט שנאמרים.

זה נתון שאנחנו שומעים הרבה, אבל בפועל אנחנו נפגשים בכל כך הרבה מרצים שממוקדים ב״מה״- בחומר שרוצים להעביר ושוכחים את ה״איך״ את החשיבות של האופן בו הם ניגשים להרצאה, מעבירים את החומר ויוצרים אינטרקציה עם הקהל.

אז החלטנו בתיאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב, לתת לכם כמה טיפים בסיסיים בעמידה מול קהל!


דיבור בפני קהל

דיבור בפני קהל הוא כמו שריר, ככל שאנחנו מתאמנים ומתרגלים אנחנו מחזקים אותו ורוכשים בו מיומנות גבוהה יותר.

בסדנאות קבוצתיות או ליווי פרטני לעמידה מוצלחת מול קהל שאנחנו מקיימים עם אנשי חינוך, אנשי מערכת הבריאות והרווחה ומנהלים בדרגים שונים, אנחנו שמים דגש על מיומנויות של עמידה מול קהל שמבטיחות שהמסר יעבור לקהל בצורה אפקטיבית מוצלחת ומחברת. אנחנו מלמדים איך להפוך את הבמה למקום מרגש במובן החיובי של המילה. מקום שבו תצליחו גם להנות וגם להניע את המאזינים שלכם לפעולה חדשה או מחשבה חדשה.


6 עקרונות בסיסיים לעמידה מוצלחת מול קהל

כבסיס ראשוני קבלו את קתימ״בה! קתי״מבה? כן!. לכל מי שזוכר בתקופתו כמדריך בתנועת נוער, ולכל מי שלא הכיר מעולם הנה קתימב״ה - ראשי התיבות של 6 העקרונות הבסיסיים שחשוב לשים אליהם לב כשאנחנו מדברים על עמידה מוצלחת מול קהל:

קול - עוצמת הקול, טון ושטף הדיבור. אנחנו רוצים שהקול שלנו יישמע בבהירות , שהטון של הדברים יעביר את המסר שאנחנו מכוונים אליו, שנדבר בשטף ונימנע מאלמנטים שמחלישים את העוצמה שלנו (כמו למשל ריבוי ״אה....״ ומילים מחלישות מיותרות נוספות).


תנועה- התמקמות המרצה בחלל הכיתה, המרחק מהקהל, תנועה בחלל הכיתה תוך כדי השיעור, האם אנחנו משדרים סטטוס גבוה או סטטוס נמוך ועוד. התנועה היא שדר בלתי מילולי משמעותי ואנחנו רוצים שהתנועה שלנו תתמוך במסרים שלנו ותסייע ליצירת אינטרקציה טובה עם הקהל.


ידיים - כיצד לעבוד נכון עם הידיים, בצורה ש״מפסלת״ את הנאמר ומחזקת את המסר וגם - מה עושים עם הידיים ברגעים של הקשבה. אחת השאלות החוזרות אצל דוברים היא ״מה לעשות עם הידיים?״ עבודת הידיים מטרתה להדגיש ולחזק את המסרים שלנו.


מבט - קשר העין של הדובר.ת עם הקהל, רציף או מקוטע, מרפרף או קבוע, האם לחבוק את כל המאזינים או להתמקד ספציפית באחד או שניים. כקהל נרצה לחוש שמדברים ישירות אלינו, שהדובר.ת רואה אותנו.


בטחון - תחושת הבטחון שאנו משדרים לגבי החומר המועבר, תחושת החשיבות והבקיאות שלנו בו.


התלהבות - איזו אווירה אנחנו יוצרים בחלל? באלתור אנחנו קוראים לזה ׳up and happy' - עם כמה אנרגיה וענין המרצה מגיע לאירוע? . ולסיום כמובן: הופעה - כיצד המרצה מגיע למפגש, עם אילו בגדים, ומה הם משדרים?.

באיזה תחום אתם מרגישים חזקים? באיזה תחום הייתם רוצים להתפתח כדוברים ומרצים?


לכל אחד יש את הנקודות החלשות ואת הנקודות החזקות שלו, בתחום של עמידה מוצלחת מול קהל תמיד יש מה ללמוד ולאן להתפתח!


אז מה האתגר הבא שלכם?

אנחנו כאן בשבילכם בליווי אישי, בסדנאות ובהכנה כוללת לפרזנטציות, הרצאות, שיעורים, ישיבות ועוד!


bottom of page