top of page

פיתוח ארגוני באמצעות תיאטרון פלייבק ואלתור- 5 הצעות לעבודה יצירתית

עודכן: 6 בדצמ׳ 2022

תיאטרון פלייבק ככלי לפיתוח ארגוני

תיאטרון פלייבק הינו תיאטרון אלתור ספונטני שמתבסס על חוויות חיים אמיתיות של אנשים מהקהל. תיאטרון פלייבק הוא כלי גמיש שיכול להתאים את עצמו למטרות שונות והוא מוצלח במיוחד למטרות של פיתוח ארגוני.


בסיס העבודה בתיאטרון פלייבק הוא הכבוד למספר, לסיפור ולאופן בו המספר משתף בסיפורו. השחקנים שלנו מיומנים בעיקר בשני תחומים- היכולת להקשבה עמוקה, והיכולת לומר ״כן בכיף״ לרעיונות של אחרים! שתי מיומנויות שכל כך משמעותיות כשאנחנו רוצים להניע תהליך של פיתוח צוות ופיתוח ארגוני וליצור שינוי עמוק.


5 הצעות לפיתוח ארגוני באמצעות תיאטרון פלייבק ואלתור

טביעת האצבע הייחודית של תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב היא במטרותיה. אחת המטרות וההתמחויות שלנו היא פיתוח מקצועי ופיתוח ארגוני דרך כלים של תיאטרון פלייבק ואלתור. אנחנו עושים את העבודה המשמעותית והיצירתית הזו בשיתוף עם אנשי מקצוע כגון יועצים ארגוניים, מנהלי משאבי אנוש ומנהלי מחלקות הדרכה.

סקרנים לדעת איך ניתן לשלב את העבודה בפיתוח הארגוני שלכם? בואו נצא לדרך!


1. מופע תיאטרון פלייבק

 

במופע תיאטרון פלייבק, הצוות שלנו מגיע ומאלתר על המקום את סיפורי העובדים, ההנהלה או הלקוחות. האירוע הוא תמיד אינטראקטיבי ונבנה בשיתוף איתכם. מופע תיאטרון פלייבק יכול לשמש ככלי למטרות שונות בתהליך של פיתוח ארגוני.


מופע פלייבק יכול ליצור מרחב להצפת דילמות ושאלות מקצועיות. בתוך תהליך של שינוי ארגוני או פיתוח צוות, מופע פלייבק יכול לייצר מרחב לאוורור ועיבוד קונפליקטים והתנגדויות סמויות או גלויות שמעכבות את העבודה. בתהליך של יצירת חזון, מופע תיאטרון פלייבק מייצר מקום בו ניתן לחלום ביחד את החזון של הארגון ולשחק אותו, להציף חלומות שונים וללוש אותם לחזון משותף. מופע פלייבק מתוקף היותו מבוסס על סיפורים וחוויות אישיות יכול להוות כלי נפלא לבנות את הסיפור של הארגון בצורה של bottom up, מה משמעות העבודה מבחינת העובדים בארגון? מה הסיפור שהם מספרים על העבודה בארגון?. ועוד רעיון לקינוח- שילוב מופע פלייבק בתוך תהליך של חשיבה עיצובית וחדשנות שמתבסס על אמפטיה למסע הלקוח. במקרה כזה מופע הפלייבק ישקף את חוויות הלקוחות ו/או העובדים ויהווה כלי נפלא להקשבה עמוקה ולאיסוף תובנות ביחס לחוויה של הלקוחות והעובדים.

תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב 5 יישומים לשילוב תיאטרון פלייבק ואלתור בתהליך של פיתוח ארגוני

2. קטעי אלתור

 

לעיתים לקוחות מבקשים שנצטרף לאירוע של הארגון ונעבוד דרך כלי של קטעי אלתור. השחקנים שלנו משתלבים באירוע, מקשיבים לתכנים העולים באותו יום ויוצרים מהם קטעי משחק. קטעי האלתור מקדמים תהליך של פיתוח ארגוני במספר אופנים. הקטעים יכולים להניע דיונים ותהליכי עומק, לייצר חויה שונה ומרעננת, לחבר רגשית את העובדים לתוך התהליך ולהציף נקודות מבט חדשות או רגישות. לכלי התיאטרוני יש את הכוח לקפוץ מעל לשיח האנליטי ולהגיע ללב הענין. פעמים רבות נשתמש בכלי הזה באירוע של מעגלי שיח. במהלך אירוע כזה השחקנים מצטרפים למעגלי הדיון ובשלב החזרה למליאה השחקנים משחקים מספר קטעי אלתור שמתבססים על החומר שעלה.

אירוע לדוגמא- יום מקוון עם מו״פ של משרד החינוך באירוע של כיכר החדשנות לראשי מחלקות חינוך ברשויות. המשתתפים צוותו למספר מעגלים שדנו באתגרים שונים בהקשר לעבודה החינוכית בתקופת הקורונה. השחקנים חזרו למליאה ושיתפו בחומרים שעלו באופן שעירב ועורר את כל המשתתפים ונתן להם נקודות מבט נוספות ומפתיעות על העבודה.


3. פיתוח תוכן

 

בתהליך של פיתוח תוכן, אנחנו מסייעים ללקוחות שלנו להפוך מודלים ורעיונות תיאורטיים להצגות קצרות שבנויות ונתפרות בדיוק לנושא המבוקש. את ההצגות ניתן לשלב בהרצאה, במהלך יום עיון או בכנס. ההצגה יכולה לשמש להנעת תהליכים. דרך נוספת של עבודה עם פיתוח תוכן היא יצירת הצגה מתוך ראיונות עם עובדים ולקוחות מהשטח והצפת הקולות האותנטיים האלו בפגישות ההנהלה או באירוע שיא של הארגון.

אירוע לדוגמא- באירוע מקוון לצוות של 150 עובדים בבי״ס תיכון במרכז הארץ לציון מחצית השנה שעברה בצל הקורונה. באירוע זה הלקוחות העבירו לנו טקסטים וציטוטים שנאספו מהמורים ביחס לחויות אישיות מרגשות מצחיקות ומאתגרות מתקופה זו. אנחנו עיבדנו את הטקסטים ל6 קטעי משחק ואיתם פתחנו את היום. היום שעסק בפיתוח חשיבה חיובית נפתח בטון גבוה ומשם המשכנו לשש סדנאות של תיאטרון פלייבק.

פיתוח תוכן תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב

4. ימי סימולציות

 

כלי הסימולציות הוא כלי מוכר ואפקטיבי במיוחד למטרות התמקצעות. הרעיון בסימולציות הוא היכולת ללמוד יחד, להתנסות ולטעות באוירה בטוחה ולהשתמש בסימולציה כמגרש משחקים. אנחנו מקיימים ימי סימולציות הן בפורמט של סימולציות פרטניות והן בפורמט של סימולציות בקבוצה. אנחנו בונים את התרחישים ביחד איתכם- אתם נותנים את הדגש המקצועי ואנחנו את הדגש המשחקי. המנחה והשחקנים שלנו שמיומנים בהקשבה ובאלתור מחויבים לצמיחה של האנשים שלכם ונותנים להם משוב כנה ובונה ברוח טובה.

הנה מספר דוגמאות לשימושים בימי סימולציות-

לפיתוח מנהלים- ניהול שיחות מורכבות, ניהול קונפליקטים, ניהול ישיבות וראיונות.

לפיתוח עובדים- שיחה מול לקוחות, פיתוח השירותיות.


5. סדנאות וקורסים

 

כחלק מתהליך של פיתוח ארגוני אתם רוצים להוציא את אנשי הארגון שלכם למסע משותף של למידה, להוציא אותם מאיזור הנוחות שלהם, ולתת להם כלים חדשים. אנחנו מציעים סדנאות וקורסים בנושאים מגוונים- תיאטרון פלייבק ואלתור ככלי לפיתוח מקצועי ואישי, פיתוח תהליכי יזמות וחדשנות (חשיבה עיצובית), ניהול יצירתי, פיתוח מיומנויות של עמידה מול קהל ופיתוח מיומנויות הקשבה. כל המנחים שלנו מחויבים לבניית אקלים יצירתי אוירה טובה וצמיחה!

אירוע לדוגמא- קורס לאנשי טיפול באמנויות בחינוך ההתיישבותי בנושא- ״יזמות וחדשנות בעולם הטיפול״. דרך הקורס המטפלים רכשו כלים חדשים מעולם שונה, הגדירו את האתגר שלהם, רכשו מיומנויות של חקר ושל סיעור מוחות ויצרו פרוטוטייפים חדשניים לעבודת הטיפול בתקופת הקורונה.


אז מה האתגר שלכם? איך אנחנו יכולים לעבוד יחד?



עינת משעל ניצן

הכותבת - עינת משעל ניצן

מנכ"לית תיאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב

מחברת הספר "במה לכל אדם"

bottom of page