top of page

פלייבק בימי קורונה- 10 טיפים למפגש וירטואלי מוצלח

עודכן: 5 במרץ 2021

לפני שבוע נסענו כאן בכבישי מרילנד, ארצות הברית. בכביש קטן שמתעקל בין כפרים קטנים, ראינו שלט יוצא דופן- "Drive Thru Confessions" עם חץ לכיוון הכנסיה. בימים המשונים האלו אפילו הכמרים בכנסיות ממציאים את עצמם מחדש! אסור להתקהל, אז המאמינים נוהגים עם הרכב לנקודה בה יושב הכומר, מתוודים ממרחק בטוח, וממשיכים בדרכם!

בימי הקורונה האלו, כמעט כולנו נקראים ליצור ולהמציא מחדש את כלי העבודה שלנו. גם אנחנו, מנחי הפלייבק ושחקני הפלייבק, מפתחים דרכים להמשיך לעשות פלייבק קצת אחרת.

אז נכון... מפגש וירטואלי הוא לא כמו המפגש האמיתי, זה לא כמו לראות אחד את השני מקרוב, לעבוד צמוד על הבמה, להתחבק ולשתות יחד קפה בהפסקה- ובכל זאת, במפגש מקוון אפשר ליצור עבודת פלייבק משמעותית מיטיבה ואיכותית!

ממפגשי הפלייבק הוירטואלי שקיימנו בשבועות האחרונים בחבר׳ה מאיכילוב על שלוחותיה, למדנו וגילינו שאפשר לייצר מפגשי פלייבק נפלאים גם מרחוק (דרך אפליקציית זום כמובן).

אז הנה בשבילכם עשרה טיפים למפגש פלייבק וירטואלי מוצלח!

מוכנים? הנה זה מתחיל!

1- סטינג, סטינג ועוד פעם סטינג- האסוציאציה הראשונית שלנו לפגישה בוידאו מהבית היא אוירה משוחררת, כללים גמישים, עולים לשיחה ויוצאים ממנה מתי שרוצים, הילדים והמשפחה חולפים ברקע, חגיגה! אז זהו … שלא…! דווקא בגלל שאנחנו רחוקים ודווקא בגלל שאנחנו בפורמט אחר- הסטינג נהיה חשוב הרבה יותר! כשאתם מקפידים על כללי הסטינג, אתם מאפשרים ליצור ״בועת פלייבק״ שבתוכה יכול להתרחש מפגש איכותי.


הנה מספר הנחיות מרכזיות-

  • לפני המפגש-שימו לב שהזימונים למפגש הזום נשלחים בזמן, מומלץ ביותר לעבור לתכנית בעלות חודשית לא גבוהה שמאפשרת מפגשים ללא הגבלת זמן.

  • הנחו את השחקנים להתחבר לפגישה מחדר שקט בבית. החדר השקט יאפשר לכולם להיות באותו מקום של חויה, לייצר את בועת הפלייבק האינטימית, ולהרגיש משוחררים ונוכחים.

  • הנחו את האנשים להתחבר מהמחשב ולא מהטלפון- לחיבור דרך המחשב יש שני יתרונות עיקריים- הראשון- במפגש נעבוד עם כל הגוף, וכשאין צורך להחזיק את הטלפון, כל הגוף פנוי לעבודה! השני- דרך המחשב אפשר לראות את כל הקבוצה בו זמנית על המסך דרך Gallery View, דבר שמשפר את החויה באופן משמעותי!!.

  • הנחו את האנשים להתחבר 5-10 דקות לפני תחילת המפגש כדי לטפל בבעיות שונות של קליטה והתחברות ולאפשר מפגש מלא להתחיל בזמן. זה זמן לוודא שהוידאו והאודיו עובדים, שהתאורה טובה, שהזוית של המצלמה נכונה, ושיש אופציה קלה לעבור ממצב של ישיבה למצב של עמידה.

  • אין כניסות באיחור או יציאות באמצע המפגש- הסבירו לחבר׳ה שלכם שזהו מפגש פלייבק לכל דבר.

  • שמרו על המבנה של מפגש הפלייבק- איסוף האנשים עם סבב נחיתה, חימום פיזי, עבודה עם סיפורים דרך תבניות פלייבק ואיסוף.

  • הזמינו את השחקנים להקשבה, כבוד למספר וכן בכיף! כמו בכל מפגש פלייבק רגיל!


תיאטרון פלייבק מופע מקוון

רגע מתרגיל חימום בתחילת מפגש

2- סרבני מסך- חלק משחקני הפלייבק יחושו אי נוחות מהמדיום החדש, ויאמרו משפטים כגון-״ זה לא כמו להיפגש באמת״, ״זה מרגיש מוזר״, הם יחוו בעיקר את החוסר, את הגעגוע לפורמט הפיזי והמוכר. היו סבלניים וברורים! המעבר לא פשוט אבל אפשרי- הזמינו את השחקנים להכנס למרחב של חוויה, של התנסות, של חקירה והתחדשות. את ההערות של השחקנים לגבי העבודה, שימרו לסוף המפגש- אספו את הפידבק יחד, כך שתוכלו ללמוד ממנו ולהשתדרג עוד בפיתוח הפורמט שיעבוד לכם טוב!.

3- תבניות פלייבק בתרגום לזום- ישנן תבניות פלייבק נפלאות שתירגמנו למסך- הפשוטות ביותר לתרגום הן התבניות שעובדות בקווים מקבילים. בתבניות אלו בפשטות כל שחקן על המסך שלו פועל כמו שחקן שמצוי על הבמה.

לדוגמא- פסל זורם פריז (fluid sculpture freeze)- תבנית שנפתחת עם שלושה שחקנים שעומדים בגב הבמה. כל שחקן יוצא בתורו עם כמה שניות של אלמנט ליבה מתוך הסיפור ונעצר בפריז, ואז שלושת השחקנים ׳מתעוררים׳ ועובדים יחד (כל אחד עם האלמנט הראשוני שלו) במשך כמה רגעים. בשפת הזום, כל שחקן נעמד בחדרו מול המסך, ועובדים בדיוק באותו האופן רק במרחב הוירטואלי! זה עובד!! תאמינו לנו!

עוד פירוט והרחבה על תבניות פלייבק בתרגום למרחב הוירטואלי תמצאו במאמר הבא.



מפגש וירטואלי יצירתי

רגע מפסל זורם פריז (fluid sculpture freeze)


4- משחקים עם מסך כבוי ודלוק- אחד הטיפים הנהדרים שלמדנו בהשראת העבודה של רונן קובלסקי, הוא המשחק עם החשכת המסך. בדקו אפשרויות שונות למשל-

כל המצלמות של כולם פתוחות כל הזמן

כל המשתתפים כולל המספר המנחה והצופים מכבים את הוידאו בזמן שיקוף, ורק השחקנים עצמם נשארים עם וידאו דולק. המצב הזה מאפשר לצופים להתפקס בעבודת המשחק, ומאפשר למספר פרטיות ומרחב להפליג לעולמו בזמן הצפיה בשיקוף

הוידאו של המספר והשחקנים פתוח ושל השאר כבוי, כך שהשחקנים יוכלו לחוש את התן וקח עם המספר.


5- בובות, מסיכות, תמונות ופרחים- מפגש פלייבק וירטואלי מייצר הזדמנות אדירה להשתמש בפרופס. יש לנו המון חפצים שונים שנמצאים ממש לידינו בבית, לא צריך לסחוב אותם, והאפקט הויזאולי שהם מייצרים על המסך הוא נפלא! הזמינו את השחקנים להביא למפגש פרופס או בדים לשימושם בשיקופים.


מפגש פלייבק וירטואלי

קטע משיקוף בתבנית ׳קצרים׳ תוך שימוש באביזר


6- מה? צריך לקום!?

הישיבה מול המסך מושכת אותנו לנמנמת פאסיבית!!! צאו מזה מהר! התחילו את המפגש בחימום פיזי כמו שצריך למשל-

סבב נחיתה קצר בו כל אחד משתף במשפט מה שלומו ומציע תרגיל לחימום הגוף, וכולם מצטרפים.

סבב מהיר של קול ותנועה- בסבב שתגדירו, כל שחקן מבצע קול ותנועה, וכולם חוזרים.

מעגל תנועה- אחד מוביל בתנועה וכולם מצטרפים.

קשה לחבר׳ה בהתחלה לדמיין- אבל מהר מאוד אפשר להגיע למצבים שכולם עובדים בעמידה ומשתמשים בכל הגוף- תחושת הרעננות אחרי שעובדים באופן פיזי מלא היא אדירה! נכון, צריך מדי פעם להזיז את המצלמה שתהיה מכוונת לתפוס את כל הגוף, אבל זה שווה כל זווית!

כשהגוף מתחיל לנוע כבר בחימום, השחקנים ירגישו קלות רבה יותר לעבוד עם כל הגוף במהלך השיקופים, להביא אלמנטים פיזיים ולהצטרף לאלמנטים פיזיים תנועתיים של השחקנים האחרים על גבי המסך השכן.


7- הקשבה בין מסכים- בשיעורי פלייבק אנחנו מדברים הרבה על הקשבה בין השחקנים, המימד הוירטואלי מזמין אותנו לקשב שיא. אנחנו קוראים לזה הקשבה בין שחקנים ומסכים. אנחנו קשובים אחד לשני שמים לב מתי שחקן אחד מתחיל ונותנים לו את הבמה, שמים לב לפריזים, מגיבים בצורה ברורה, מצטרפים ומגיבים לאלמנטים תנועתיים של הפרטנרים שלנו על המסכים שליד ועוד. כיון שאנחנו לא נוכחים פיזית באותו מקום, כדאי לייצר מערכת סימנים מוגדרת- למשל, שחקן שמתחיל תבנית נעמד, מחיאות כפיים בסיום שיקוף ועוד.


8- רגע פרטי- באפליקציית זום קיימת אופציה של חלוקה לקבוצות קטנות-Breakout Rooms. במהלך המפגש כשאתם רוצים לתת לשחקנים לתרגל בקבוצות קטנות, או אם אתם עושים שיקוף מתוכנן ורוצים לתת לקבוצות לתכנן שיקוף בפרטיות, אתם יכולים לפצל את השחקנים לחדרים למספר דקות של תכנון או עבודה, ״לעבור״ בין החדרים, לשלוח להם הודעה לקראת סיום הזמן ולכנס את כולם בחזרה למליאה.


9- שילוב פלטפורמות נוספות- כבר השתדרגתם עם המפגשים? אתם מיומנים? שימו לב לפלטפורמות נוספות שאפשר לצרף- למשל על ידי האופציה לשיתוף המסך- Share screen, אתם יכולים לצפות יחד בקליפ או סרטון קצר שמהווה קטע מתוך שיקוף, אתם יכולים לצרף טרק מוזיקלי דרך אפליקציות כגון Spotify, אתם יכולים להמשיך את השיחה דרך תגובות לסיפורים בוואטסאפ במהלך השבוע ועוד…


10- תזכרו את לב הסיפור- אז, יש לכולנו הזדמנות אדירה ללמידה חדשה, ויש הרבה פרטים טכניים, אבל האמת היא שכמו תמיד מה שעובד בפלייבק זה לזכור את המהות: אדם אחד מספר סיפור מחייו לקבוצת שחקנים שמאזינה לו בקשב רב ויוצרת תיאטרון במיוחד בשבילו. הריטואל הפשוט שלנו, שיכול לגרום גם לכל אדם שיושב לבד מול מסך מכל מקום בארץ או בעולם, להרגיש יחד, להרגיש שייך, להרגיש אקטיבי ויוצר בתוך ועל אף הבלאגן שמתחולל בחוץ!!


רוצים ללמוד על מפגש פלייבק מקוון? לחצו על הלינק למאמר הבא.


עינת משעל ניצן



הכותבת- עינת משעל ניצן-

מנכל״ית תיאטרון פלייבק החברה מאיכילוב

bottom of page