top of page

פריסטייל- יצירתיות מעכשיו לעכשיו

עודכן: 7 ביוני 2023

סדנת אימפרוביזציה בראש אחר

כשהייתי קטן חשבתי שזמרים פשוט שרים.

אז עוד לא ידעתי שהם כותבים, עורכים, עושים חזרות, מקליטים ורק אז מופיעים.

האמנתי שהם בורכו ביכולת מדהימה לשיר מהרגע את שיושב על ליבם, מקשיבים לקולם הפנימי ופשוט מאלתרים

והדבר הקסים אותי !


איך נפגשתי עם הפריסטייל?

שלום שמי רועי רובני (רויסון).

אני שחקן בקבוצת תאטרון הפלייבק ״החבר'ה מאיכילוב״ וראפר בהרכב ההיפ הופ ״פלא אוזן״.

השנה הוצאתי אלבום סולו ראשון בשם ״ משקפופר״, איתו אני מופיע ברחבי הארץ. אני מאוד אוהב להופיע ומרגיש בבית על הבמה.


לא תמיד הייתי כזה.


בתור ילד הייתי מופנם מאוד וחולמני, אחד כזה ששאר הילדים נהנו להציק לו, מה שגרם לי להיות מאוד כעסן ומסוגר. הרגשתי שאף אחד לא מבין אותי.

התחושה השתנתה כשגיליתי את ה״פריסטייל״- אמנות החריזה המאולתרת.

זה קרה לראשונה במקלחת. משהו במים החמים, תמיד מרגיע את הנפש ומאפשר לזרם התודעה לצאת החוצה באופן חופשי. כשקלטתי ברגע ההוא, שאני מאלתר בחרוזים, עצרתי והתחלתי לצחוק באושר, הרגשתי כמי שגילה כוח חדש שהיה חבוי בתוכו לאורך זמן ורק חיכה לצאת.

את הכוח הזה חשפתי בהתחלה בפני שני חברי הקרובים וכשאלו הגיבו בשמחה והתפעלות שמחתי גם אני. הרגשתי שסוף סוף מקשיבים לי, ושיש לי כל כך הרבה מה לומר! אם זה בסיפורים שהמצאתי באותו רגע או במחשבות שלי על החיים, היסוסים, פחדים, מחשכים, דעות, דת, הכל!!

כולם רק רצו עוד. ככל ששיתפתי וחשפתי יותר, ככה הם רצו לשמוע יותר, היינו שותפים להפתעה, להאזנה וליצירה של שיר שלא יחזור עוד לעולם כי הוא אולתר בזה הרגע.


לימים פגשתי עוד אנשים שעוסקים בתחום, ואלו הפכו במהרה לחברי לחיים, היינו מקימים ערבי פריסטייל ברחבי הארץ אם זה במעגלים ברחוב או על במה עם מיקרופון כשלכל אחד מותר להשתתף במעגל או לתפוס מיקרופון כל עוד הוא מאלתר חריזה.

כשהבנתי עד כמה התחום הזה גדול ומרתק, וכשחוויתי כמה הפריסטייל עזר לי לרפא את מכאובי ולתקשר את שעל ליבי בדרך כל כך יצירתית ומיוחדת החלטתי שאני רוצה להעביר את הכלי הזה הלאה. התחלתי לחפש בתוכי ובאחרים איך זה עובד, מה קורה למוח שלנו (מצב דומה לחלימה), להקשבה שלנו (מתחדדת), ליכולת האלתור שלנו שמאפשר כזו זרימה כנה וחשופה של מילים ועוד מחורזת!


רגע לפני שאספר לכם על סדנאת הפריסטייל, ואיך פריסטייל מתחבר לתיאטרון פלייבק... בואו נתחיל מהתחלה...

תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב |סדנת פריסטייל

אז… מה זה בעצם פריסטייל? (freestyle)

אומנות החריזה המאולתרת מגיעה מעולם הראפ שבו הראפר מאלתר חרוזים על גבי ביט (מקצב ראפ) מרובע שמחזיק את האנרגיה. הקצב לא משאיר זמן לחששות, הוא עוטף ומלבה את האנרגיה כמו מורה דרך.

במהלך הפריסטייל, האדם שמאלתר בחרוזים מביע את עצמו בצורה יצירתית סוחפת ומרתקת כמי שנובר בספריות ליבו ומשתף במחשבות, השקפות, חששות ותובנות אם זה סביב נושא מסוים או על החיים בכלליות.

הקסם מהפנט את הצופים ויש תחושה שגם המאלתר וגם הקהל שותפים למתח ולחוסר הידיעה של מה עומד לבוא, איך זה יתחרז. הדבר מחבר את כולם לרגע הזה ומחייב להיות נוכחים בכאן ועכשיו.


סדנאת פריסטייל וקורס פריסטייל

מה קורה בסדנת פריסטייל?

סדנת פריסטייל יחידה אורכת כשעתיים, ומלווה בביט מוקלט/לייב (קצב אינסטרומנטלי).

הביט מייצר ומשמר את האנרגיה- ״הביט ישחרר אותך״ אני תמיד אומר למשתתפים בסדנה.

במהלך הסדנא המשתתפים, מאזינים לביט, לרגש ולמחשבות שמתעוררים בהם ומתנסים באמצעות תרגילים הדרגתיים, ביצירה של קטעי פריסטייל קצרים מתוך הקשבה לצליל של המילה לפני הבנת משמעותה. הסדנא מתקיימת באווירה של ביטול השיפוטיות ותמיכה קבוצתית, שמעודדת את היצירתיות של כל אחד מהמשתתפים.ות.


מה קורה בקורס פריסטייל?

קורס פריסטייל בנוי מרצף של 4-6 סדנאות. הקורס מאפשר תהליך מעמיק, במהלכו המשתתפים.ות יתנסו בצורה אינטנסיבית בכלי ויזכו בפריסטייל כערוץ לביטוי עצמי יצירתי של תכנים וחומרים אישיים.


למי מתאימה סדנת/קורס פריסטייל?

סדנת פריסטייל מתאימה לבני נוער, שחקנים, מאלתרים ולמגוון אנשים בגילאים שונים ומקצועות מגוונים שבא להם להתנסות באלתור מחורז ובחוויה חדשה.


למה זה טוב?

סדנא או קורס פריסטייל מלאים במתנות עבור המשתתפים.ות ובינהן-

  • שיפור היכולת היצירתית

  • פיתוח מיומנויות של עמידה מול קהל

  • הכרות והתנסות בכלי חדש לביטוי עצמי

  • העצמת הבטחון העצמי

  • פיתוח מיומנויות הקשבה

  • כיף אדיר


מה הקשר בין תיאטרון פלייבק ופריסטייל?

עם הזמן, והעבודה שלי באנסמבל, פיתחנו מרחבים שונים במהלך מופע הפלייבק שבהם הפוקוס הוא על הפריסטייל. מופע תיאטרון פלייבק הוא מופע שבנוי על אלתור מתוך סיפורים אמיתיים של אנשים מהקהל. אני שוזר את הפריסטייל בסצנות על הבמה דרך מונולוג פנימי של אחת הדמויות, כקטע סיום שמאלתר ונוגע בתימות העיקריות שעלו במופע או באמצעות טכניקות שונות שפיתחנו יחד באנסמבל לאורך הדרך. הפריסטייל תמיד חודר ללב הקהל ומייצר חוויה מרגשת ומפתיעה.

״בסופו של יום כולם מאלתרים מילים אבל לא כולם חורזים אותן !״


מתחשק לכם להתנסות? רוצים להזמין סדנת /קורס פריסטייל או לשמוע עוד פרטים?



תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב | רועי רובני

על הכותב

רועי רובני (רויסון)

שחקן ומנחה באנסמבל

ראפר בהרכב ״פלא-אוזן״

יוצר אלבום הסולו ״משקפופר״



227 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page