top of page

ששת השלבים של חשיבה עיצובית

עודכן: 6 בדצמ׳ 2022

תיאטרון פלייבק,יצירתיות וחשיבה עיצובית

בתהליך של חשיבה עיצובית קיימים שישה שלבים עיקריים. אנחנו בתיאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב, אוהבים לשלב בכל אחד מהשלבים את הכלים שלנו שמתבססים על אלתור ויצירתיות כדי ליצור תהליך אפקטיבי ומהנה!

רגע... רוצים תזכורת מהי חשיבה עיצובית? לחצו כאן..


א. הגדרת האתגר- בשלב זה אנחנו מגדירים את האתגר. מה השאלה המרכזית שאתם רוצים לפתור? מה האתגר שלכם? חשוב שהאתגר יהיה מוגדר נכון מבחינת מיקוד-לא ספציפי מדי ולא כללי מדי, וחשוב מזה שיהיה מוגדר בצורה חיובית. הנה דוגמא- במקום להגדיר שהאתגר הוא ״אין לעובדים מוטיבציה לעבודה״, האתגר האפקטיבי יהיה מנוסח באופן חיובי ופתוח שמאותת למוח שקיימים לאתגר פתרונות אפשריים. ניסוח כזה יהיה למשל ״באילו דרכים נוכל להגביר את המוטיבציה של העובדים להגיע לעבודה?״. הניסוח הזה זורק את המוח שלנו לעבודה.


ב. שלב ההשראה- בשלב זה, אנחנו יוצאים לשטח חמושים במחברת כלי כתיבה ומצלמה. אנחנו צוללים לעבודת החקר באמצעות התחקות אחר מסע הלקוח, באמצעות ראיונות עם אנשים רלבנטיים (למשל עם עובדים ולקוחות מרוצים ומאוכזבים), באמצעות התבוננות על תחומים קרובים ומקורות השראה נוספים. בסופו של תהליך אנחנו אוספים את כל החומר ומזקקים את התובנות שעלו. כשאנחנו מובילים תהליך של חשיבה עיצובית נלמד אתכם כלים של הקשבה ועבודה עם סיפורים כך שתוכלו להבין לעומק את חווית קהל היעד של השירות שלכם.

חשיבה עיצובית שלב ההשראה תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב

ג. שלב סיעור המוחות- בשלב זה אנחנו יוצרים סשן של סיעור מוחות משותף. במהלך הסשן אנחנו מעלים כמה שיותר רעיונות חדשניים ופרועים ומשם מתכנסים ובוחרים כמה רעיונות מובילים. קריטי להבין שהמרחב של סיעור מוחות הוא מרחב יצירתי וחלים עליו כללים אחרים! תוכלו לקרוא כאן עוד על ששת הכללים לסיעור מוחות אפקטיבי. כשאנחנו מובילים תהליך של חשיבה עיצובית נלמד אתכם איך עובד תהליך יצירתי, איך מנטרלים את השיפוטיות ואיך לומדים להגיד כן לרעיונות של אחרים.!

ד. שלב בניית הפרוטוטייפ- סיימנו את שלב סיעור המוחות עם 2-3 רעיונות מובילים שנרצה להתקדם איתם. בשלב זה אנחנו יוצרים פרוטוטייפ. מעין אב טיפוס ראשוני מהיר וזול לרעיונות שנבחרו. הרעיון כאן הוא להוציא את הרעיון למימד המוחשי בצורה הכי פשוטה שיכולה להיות באמצעות דגם מפלסטלינה, שרטוט על דף, סרטון, משחק תפקידים ועוד. השלב הזה מתבסס על האומץ להוציא את הרעיונות שקיימים בראש למרחב המציאותי והפיזי. הפרוטוטייפ נועד לאפשר שיחה, להעמיק את החשיבה על הפתרון, ולקבל פידבק ממשתמשים. כשאנחנו מובילים תהליך של חשיבה עיצובית נלמד אתכם איך ניתן להנות מטעויות, איך אוזרים אומץ להוציא לאור מוצר שהוא לא מושלם לא גמור ולא אפוי, ואיך לבקש ולקבל לפידבק.

חשיבה עיצובית שלב הפרוטוטייפ תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב

ה. שלב החזרה- בשלב זה, אחרי הפידבק הראשוני נשפר את הפרוטוטייפ ונצא שוב לקבל פידבק וכך שוב ושוב נחזור על הפרוטוטייפ ונשפר אותו בהתאם לתובנות שלנו מהשטח. כשאנחנו מובילים את התהליך נלמד אתכם איך להיות גמישים ולהשתנות, איך להשתמש בכלים של סטוריטלינג כדי לחלוק את החזון והלמידה שלכם ואיך לעמוד מול קהל בצורה מוצלחת.


ו. שלב ההטמעה- בשלב זה השירות, המוצר, האסטרטגיה שעיצבנו כבר בשלים להטמעה בשטח. גם במקרה הזה נמשיך לאסוף פידבקים כדי לשפר את התהליך. בכשאנחנו מובילים את התהליך נסייע לכם באמצעות כלים של תיאטרון אלתור ופיתוח תוכן להטמיע את השירות החדש כך שיתקבל בצורה מיטבית בשטח.


בכל התהליך המרתק הזה אנחנו שמים דגש על אוירה חיובית, בניית אקלים יצירתי ושימוש בכלים ותרגילים מעולם האלתור ותיאטרון הפלייבק כדי ליצור עבודה אינטראקטיבית, שמבוססת על אמפטיה לחויה האישית.

התהליך מורכב מסדרת מפגשים או ממספר ימים מרוכזים. במהלך המפגשים אנחנו מקנים לצוות את הכלים של חשיבה עיצובית ופתרון בעיות יצירתי, אנחנו מנחים את הצוות ביישום התהליך בשטח. אנחנו נותנים להם כלים לבחירת האתגר, לשלב ההשראה והחקירה, לשלב הרעיונאות, ופיתוח הפרוטוטייפ.

קיימת אפשרות נוספת ובה אנחנו מבצעים את מרבית העבודה על כל שלביה, תוך שיתוף פעולה עם צוות/נציגים מהארגון שלכם בנקודות שונות בתהליך.


רוצים לשמוע עוד איך נוכל לקדם את האתגרים היצירתיים שלכם??

עינת משעל ניצן תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב

על הכותבת

עינת משעל ניצן-

מייסדת ומנכ״לית העמותה

מחברת הספר ״במה לכל אדם-מלמדים תיאטרון פלייבק״

146 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page