top of page

תיאטרון פלייבק ככלי להפחתת חווית השחיקה בקרב עובדי מערכת הבריאות

עודכן: 7 ביוני 2023

שחיקה בקרב עובדי מערכת הבריאות הוא נושא שכל הזמן נמצא בכותרות ונוכח בחוויה היומיומית בשטח.

שעות עבודה ארוכות, מתח גבוה וחוסר הערכה על עבודתם עלולים לגבות מאנשי ונשות מערכת הבריאות מחיר רציני שעלול להתבטא בפגיעה בבריאותם הנפשית והפיזית.

תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב בפוסט על שחיקה במערכת הבריאות

הכלי העוצמתי של תיאטרון פלייבק, מאפשר לעובדי מערכת הבריאות ערוץ ייחודי לביטוי עצמי, מרחב שמאפשר להם לחקור את החוויות והרגשות שלהם בסביבה בטוחה. באמצעות תיאטרון פלייבק, עובדי מערכת הבריאות יכולים לקבל תובנה על חייהם וחייהם של הסובבים אותם, ולמצוא דרכים חדשות להתמודד עם לחץ ושחיקה.


כבר שנים שאנחנו בתיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב, פוגשים אלפי אנשי מקצוע יקרים במערכת הבריאות בארץ: החל מסטודנטים לסיעוד ורפואה ועד אנשי ונשות צוות בבתי חולים בכלל הארץ ועד עבודה עם משרד הבריאות בפורומים מקצועיים בדרגים בכירים בחתך רוחב. אנחנו מגיעים עם הכלי של תיאטרון הפלייבק ועם ההקשבה שלנו ומגלים צמא עז לספר, לשתף לחלוק, להתרגש ולצחוק ביחד, ולחזור לעבודה עם קצת יותר רעננות ותשוקה לעשייה אנושית ומקצועית.


למי שלא מכיר...בואו נתחיל מהתחלה...


מה זה תיאטרון פלייבק?

תיאטרון פלייבק הוא סוג של תיאטרון אימפרוביזציה שבו השחקנים והשחקניות מאלתרים סצנות המבוססות על סיפורים וחוויות שהעלו חברי הקהל.


תיאטרון פלייבק מבוסס על כבוד ועל הקשבה עמוקה.


אנחנו מאזינים לסיפורים, ורוצים להעניק באמצעות העבודה הבימתית שלנו מתנה. המתנה למי שסיפרו היא חוויה של אמפטיה ובנוסף זוית חדשה ומרעננת על הסיפור שעלה. המתנה לכלל הקהל הוא העצמת תחושת הסולידריות וחיזוק עבודת הצוות.


תיאטרון פלייבק במערכת הבריאות

תיאטרון פלייבק הוא גישה חדשה יחסית המסייעת לעובדי מערכת הבריאות להתמודד עם שחיקה ואתגרים אחרים בעבודתם. שלושת האלמנטים המרכזיים המובנים באופיו של תיאטרון הפלייבק מקדמים בריאות, חיוניות, יצירתיות וסולידריות

תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב אחרי מופע פלייבק לצוות מחלקה פנימית

3 היתרונות המרכזיים בפעילות של תיאטרון פלייבק לסיוע בהפחתת חווית השחיקה-

  1. ביטוי רגשי

באמצעות אופיו האינטראקטיבי והמאולתר, תיאטרון פלייבק מעודד את עובדי מערכת הבריאות לבטא את רגשותיהם, לחקור את חוויותיהם ולפתח נקודות מבט ותובנות חדשות.

על ידי יצירת סביבה בטוחה ותומכת, תיאטרון פלייבק מספק מרחב לעובדי מערכת הבריאות לעבד את חוויותיהם המורכבות, להשיג בהירות והבנה ולפתח אסטרטגיות התמודדות טובות יותר.

התובנה של הצוות שיש מי שבאו להקשיב להם מפתיעה ומשמחת עבורם. לרוב הם הולכים עם הסיפורים הקשים, עם הדילמות והתסכולים הביתה, והמשא שמצטבר מעמיס ומעצים את חווית התרוקנות האנרגיה והעצמת השחיקה.


2. טיפוח שיתוף פעולה גיבוש וסולידריות

עבודה באמצעות תיאטרון פלייבק מעודדת תחושת קהילה. עובדי מערכת הבריאות שמתכנסים לפעילות של תיאטרון פלייבק זוכים לחלוק סיפורים, ללמוד מחוויות של אחרים לקבל ולהעניק תמיכה ונחמה בשגרה או בתקופת משבר.

בשל האלמנט של ההקשבה העמוקה, תיאטרון פלייבק מסייע לטפח אמפתיה והבנה, גם לעובדים ממחלקות אחרות עם חוויות שונות בתכלית. המשתתפים מקבלים תובנות לגבי חוויות מנקודת מבט אחרות של עמיתים שלהם. באופן הזה, האמפטיה שמתפתחת, מסייעת להתחבר לאחרים בדרכים משמעותיות ולחזק את תחושת השייכות. משתתף בפעילות שהאזין לסיפור אישי של עמית שלו, כבר יחוש קרבה חדשה, עוד ועוד חיבורים כגון אלו מעמיקים את חוויית השייכות.

היכולת של תיאטרון פלייבק לבנות צוותים חזקים וגמישים יותר, מסייעת להפחית את חווית השחיקה ומחזקת את השלומות של העובדים.

3. מרחב יצירתי

המרחב היצירתי והבטוח שמציע תיאטרון פלייבק מאפשר

להציף מגוון רגשות באופן חופשי

לחוות חוויה של הנאה מהחושים באמצעות עבודה שכוללת תיאטרון תנועה ומוזיקה

לייצר חיבור אנושי ותחושה של יחד

בשל כל המרכיבים האלו, החוויה נותרת משמעותית בזכרון המשתתפים לאורך תקופה ארוכה.


החוויה עוצמתית של תיאטרון פלייבק עשויה להדליק מחדש את ניצוץ התשוקה והאהבה למקצוע עבור עובדי מערכת הבריאות!


תיאטרון פלייבק ומעבר לו

בנוסף לתיאטרון פלייבק אנחנו פעמים רבות משלבים כלים משמעותיים נוספים שמעמיקים את עבודת המשתתפים ואת היישום והאפקטיביות לתוך העבודה בשטח.

בין הכלים המשמעותיים הנוספים שאנו מציעים לשלב תוכלו למצוא

סדנאות של עמידה מול קהל

ועוד...


רוצים לעשות משהו טוב ביחד לצוותים ולמטופלים במערכת הבריאות?


תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב | עינת משעל ניצן


על הכותבת

עינת משעל ניצן

מנכ״לית עמותת תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב

מחברת הספר ״במה לכל אדם״


.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page