top of page

אז... מה זה תיאטרון פלייבק?

עודכן: 6 בדצמ׳ 2022

תיאטרון פלייבק מהו?

הרבה אנשים שומעים לראשונה על תיאטרון פלייבק, ומנסים להבין - מה זה תיאטרון פלייבק?

הנה תקציר מנהלים בשבע שאלות ותשובות מאת עינת משעל ניצן, מנכ"לית עמותת תיאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב.


1. מה זה תיאטרון פלייבק?

תיאטרון פלייבק הוא תיאטרון אלתור ספונטני שמתבסס על חוויות אמיתיות של אנשים מהקהל.

זהו ז׳אנר שנולד ופותח ע״י ג׳ונתן פוקס וג׳ו סאלאס בשנות ה70׳ בניו יורק. השיטה התחילה מחלום פשוט על תיאטרון בו שחקנים יוכלו לשרת את סיפורי הקהילה שלהם באמצעות משחק. עם השנים, עוד ועוד אנשים נחשפו לשיטה ונדבקו בהתלהבות וברצון להביא את הכלי המיוחד לארצם. באופן הזה, השיטה התפתחה לכל קצוות תבל והיום תוכלו למצוא קבוצות תיאטרון פלייבק כמעט בכל מקום בעולם עליו תניחו את האצבע. בישראל השיטה מאוד מפותחת. קיימות למעלה מ80 קבוצות פלייבק מקצועיות ולומדות, קיים איגוד תיאטרון פלייבק והמון הפרייה ולמידה הדדית שהובילה לפיתוחים רבים בתחום.


2. מה המרכיבים הבסיסיים של תיאטרון פלייבק?

במופע תיאטרון פלייבק תראו תמיד את המעגל ובו קהל הצופים, מוזיקאי, שחקנים ומנחה. הבמה כמעט נקיה מתפאורה וכוללת רק בדים צבעוניים ומעט אביזרים. אנשי הצוות לרוב לבושים בשחור, וכך עם הבגדים הניטראליים מוכנים לגלם כל תפקיד שיידרש מהם במהלך המופע. לצד המנחה נמצא כיסא מיוחד שנקרא ״כיסא המספר״, אנשים שיספרו סיפורים במהלך המופע יבואו לשבת על כיסא המספר כדי לשתף בסיפורם.

מה זה תיאטרון פלייבק?

3. מה ההכשרה של השחקנים?

שאלה מצוינת! השחקנים בתיאטרון פלייבק באנסמבל מקצועי יכולים להגיע מעולמות הבמה, מעולמות הטיפול ומעולמות אחרים. השחקנים מתאמנים במשך שנים על מספר מיומנויות מרכזיות:

  • מיומנויות של הקשבה עמוקה- שחקני תיאטרון פלייבק הם אומני הקשבה. הם לומדים עם השנים להקשיב עם כל החושים, להקשיב למספר, להקשיב לקהל, להקשיב לפרטנרים על הבמה, להקשיב לרגע הזה.

  • מיומנויות של ספונטניות- שחקני תיאטרון פלייבק מיומנים בנוכחות בכאן ועכשיו. הם מפתחים עוד ועוד את היכולת להגיב ברגע הזה למה שמתרחש.

  • מיומנויות של יצירתיות- שחקני תיאטרון פלייבק עובדים תמיד על פיתוח היצירתיות. הם לומדים ומתאמנים על היכולת להשקיט את הצנזור הפנימי ועל היכולת להגיד כן לרעיונות של אחרים. היכולת הזו היא הבסיס לאלתור ולכל עבודת צוות יצירתית.

  • מיומנויות של אמפטיה- דרך שנים של עבודה עם סיפורים מכל קצוות החיים, ודרך שנים של משחק באינספור תפקידים בסיפורי חייהם של אחרים, שחקני תיאטרון פלייבק מפתחים מיומנויות של אמפטיה עמוקה.

  • מיומנויות של עמידה מול קהל ונוכחות בימתית- שחקני תיאטרון פלייבק לומדים על נוכחות פיזית, ווקאלית, קומפוזיציה, אנרגיה ועבודה אינטראקטיבית עם קהל.


4. באיזה מעגלים ניתן ליישם את תיאטרון הפלייבק?

כיון שתיאטרון הפלייבק הוא כלי פשוט וגמיש הוא יכול להתאים את עצמו בקלות לכל אירוע ומטרה. תיאטרון פלייבק יכול לשמש ככלי לבניית קהילה, ככלי לפיתוח אישי, ככלי לפיתוח מקצועי, ככלי לפיתוח ארגוני ככלי ליצירת דיאלוג ועוד.

באותו אופן, הוא יכול להתאים את עצמו לכל שדה מקצועי.

בנוסף למופעי תיאטרון פלייבק, ניתן לקיים גם סדנאות וקורסים בתיאטרון פלייבק. באופן הזה, המשתתפים רוכשים בעצמם את המיומנויות של תיאטרון הפלייבק - מפתחים את הספונטניות והיצירתיות, מפתחים מיומנויות הקשבה ומפתחים מיומנויות של עמידה מול קהל והכל תוך חויה כיפית ומעצימה.


מה זה תיאטרון פלייבק? מאת החבר׳ה מאיכילוב

5. אז זה כמו מופע סטנד אפ או מופע אימפרוביזציה כזה?

אז.. מה זה תיאטרון פלייבק? זה מופע אימפרוביזציה מצחיק כזה נכון? אז בואו נענה על זה רגע בהרחבה:

תיאטרון פלייבק מתבסס על שלוש מיומנויות מרכזיות- מיומנויות של משחק, מיומנויות של אלתור ומיומנויות שייחודיות לתיאטרון פלייבק.

בעוד שתיאטרון פלייבק מבוסס על אימפרוביזציה, הוא שונה מאוד ממופע סטנד אפ ואלתור. שני האחרונים נוטים לעשות שימוש בהצעות מהקהל בכדי ליצור סצינות מצחיקות ולשעשע, לעיתים על חשבון חברי הקהל ששיתפו פעולה.

בתיאטרון פלייבק הבסיס לכל העבודה הוא כבוד. כבוד למספר, לסיפור שלו, לדמויות בסיפור ולאופן בו הוא מספר את סיפורו. בתיאטרון פלייבק המספר מקבל מקום טקסי ומיוחד. אנחנו תופסים כל סיפור שמגיע אלינו כמתנה, ואנחנו רוצים להחזיר מתנה מהבמה. המתנה מבחינתנו היא יכולת להחזיר למספר.ת את הסיפור בדרך חדשה שמצד אחד תכיל את הסיפור באמפטיה ומצד שני תיתן לסיפור חויה של התחדשות. נקודות מבט חדשה על הסיפור, דימוי חדש, ביטוי לקולות ודמויות שלא נשמעו בסיפור ועוד...

בשונה ממופע שהוא נטו בידור, במופע תיאטרון פלייבק יש חלקים מצחיקים, אבל יש גם חלקים עצובים ומרגשים. אנחנו עובדים עם כל הסיפורים שמתרחשים בחיים ומוכנים להקשיב ולעבוד עם כל הטווח הרגשי של הסיפורים העולים.


6. מה הסיפור שלכם תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב?

תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב היא קבוצה שעובדת יחד החל משנת 2003. התחלנו כקבוצת חברים והפכנו לקבוצה מקצועית. עם השנים הפכנו לעמותה רשומה שמטרותיה המרכזיות הן:

  • פיתוח מקצועי וארגוני בתחומי הבריאות החינוך והרווחה

  • קידום אוכלוסיות מוחלשות

  • פיתוח התחום המקצועי של תיאטרון הפלייבק בארץ ובעולם

7. מה עוד אתם עושים בנוסף לתיאטרון פלייבק?

אחרי שלמדנו מה זה תיאטרון פלייבק, נספר לכם שבנוסף לתיאטרון פלייבק אנחנו משתמשים בשלל כלים תיאטרליים. אנחנו מתאימים את הכלים לכל אירוע ביחס למטרות של הלקוח. אנחנו מכוונים ליצירת עבודה יצירתית, אינטראקטיבית ואפקטיבית.

לעיתים אנחנו משלבים מספר כלים באותו אירוע.

בין הכלים הנוספים תוכלו למצוא: ימי סימולציות, קטעי אלתור מתוך מעגלי שיח ודיונים, פיתוח תוכן, הרצגות, שילוב בתהליכי חשיבה עיצובית ופיתוח היצירתיות, קורסים וסדנאות.


רוצים לשמוע עוד??

עינת משעל ניצן תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב

על הכותבת

עינת משעל ניצן-

מייסדת ומנכ״לית העמותה

מחברת הספר ״במה לכל אדם-מלמדים תיאטרון פלייבק״

1,160 צפיות
bottom of page